Eksperyment pedagogiczny – 10-letni program edukacyjny dla uczniów Liceum WOLI

W roku szkolnym 2024/2025 Wydział Cybernetyki rozpoczął drugi rok pracy w ramach eksperymentu pedagogicznego, czyli programu edukacyjnego dla uczniów Wojskowego Ogólnokształcącego Liceum Informatycznego (WOLI). Od samego początku istnienia liceum, jego rozwój wspiera Wojskowa Akademia Techniczna. Cały projekt, realizowany w „Złotej Szkole 2023 i 2024”, ma trwać 10 lat, co pozwoli na systematyczne kształtowanie kompetencji młodzieży w obszarze informatyki, kryptologii i cyberbezpieczeństwa. Tylko w tym roku nasi nauczyciele akademiccy przeprowadzą w Liceum prawie 700 godzin zajęć.

Celem eksperymentu pedagogicznego prowadzonego w Liceum WOLI jest kompleksowy rozwój umiejętności i wiedzy zarówno uczniów, jak i nauczycieli w obszarze informatyki, kryptologii oraz cyberbezpieczeństwa. Program ten ma na celu także przygotowanie młodzieży do studiowania na renomowanych uczelniach wojskowych, w tym Wojskowej Akademii Technicznej, na kierunkach takich jak informatyka oraz kryptologia i cyberbezpieczeństwo. Uczniowie mają szansę na zdobycie wiedzy na poziomie rozszerzonym, obejmującym zagadnienia z algorytmiki i kryptologii. Długofalowo, eksperyment w Liceum WOLI ma również na celu wykształcenie wysoko wykwalifikowanych specjalistów w dziedzinie nowoczesnych technologii, odpowiadając na rosnące potrzeby Sił Zbrojnych RP w zakresie ekspertów w tych obszarach. Jak powiedział por. Patryk Serafin – nasz wykładowca, który uczy również w wojskowym liceum:

„Uczestnictwo w tym eksperymencie pedagogicznym daje uczniom wyjątkową szansę na rozwój umiejętności technicznych i pozwala na zrozumienie praktycznych zastosowań zdobytej wiedzy w nowoczesnych technologiach. Program kładzie nacisk na kluczowe kompetencje w obszarze informatyki i cyberbezpieczeństwa, które będą nieocenione w przyszłości. Dzięki takiemu wsparciu, nasi uczniowie będą doskonale przygotowani na wyzwania współczesnego świata technologii i nauki.”

W ramach realizowanego eksperymentu pedagogicznego, Wydział Cybernetyki wprowadza innowacyjne rozwiązania programowe i metodyczne, które obejmują modyfikację metodyki oraz zakresu treści nauczania. Nasi akademiccy wykładowcy, czerpiąc z doświadczenia i wiedzy z dwóch instytutów (Instytutu Systemów Informatycznych oraz Instytutu Teleinformatyki i Cyberbezpieczeństwa), przygotowują kadetów z klas drugich i trzecich warszawskiego liceum. Uczniowie zdobywają wiedzę z przedmiotów takich jak: sieci komputerowe, Unix - posługiwanie się systemem, administracja stacjami roboczymi i serwerami, Windows – administracja stacjami roboczymi i serwerami, oraz programistyczny projekt zespołowy.

Dzięki temu podejściu, młodzi adepci wojskowego liceum mają szansę na zdobycie solidnych fundamentów w obszarze nowoczesnej informatyki, kryptologii i cyberbezpieczeństwa.

Koordynatorem eksperymentu pedagogicznego realizowanego w Liceum WOLI z ramienia Wydziału Cybernetyki jest dr inż. Dariusz Pierzchała, prof. WAT, pełniący funkcję prodziekana ds. kształcenia i rozwoju. Z kolei kierownictwo nad zespołem dydaktycznym odpowiedzialnym za zajęcia sprawuje dr inż. Grzegorz Bliźniuk, prof. WAT. We wrześniu 2024 minął pierwszy rok pracy wykładowców z WCY z kadetami z Liceum WOLI w ramach eksperymentu. Prodziekan dr inż. Dariusz Pierzchała, prof. WAT zauważa, że:

„Na uwagę zasługuje fakt, że poza zajęciami programowymi uczniowie rozwijają swoje pasje informatyczne w ramach uczelnianych kół zainteresowań, np. KZC WAT. Ponadto, powstały możliwości rozwijania kompetencji informatycznych nauczycieli liceum poprzez uczestnictwo w dedykowanych seminariach prowadzonych przez kadrę akademicką uczelni, jak również w ramach prowadzonych w WAT studiów podyplomowych „Kompetencje Informatyczne Nauczyciela Akademickiego.”

Zapytana o rezultaty wynikające z realizacji założeń zawartych w eksperymencie pedagogicznym, dyrektor szkoły pani Ewa Kacprzyk powiedziała:

„Wprowadzony w ubiegłym roku szkolnym eksperyment pedagogiczny przyczynił się do podnoszenia poziomu kształcenia kadetów WOLI z zakresu informatyki. Zdobywana przez uczniów liceum wiedza oraz umiejętności praktyczne znacznie wykraczają poza treści zawarte w podstawie programowej. Po pierwszym roku od wdrożenia eksperymentu mamy jednak świadomość, iż niektóre zagadnienia muszą zostać zmodyfikowane i dostosowane do wymagań egzaminu maturalnego z informatyki, co, jak mam nadzieję, przełoży się na jego jeszcze lepsze wyniki oraz ułatwi młodzieży studiowanie na kierunkach związanych z informatyką.”

Z kolei prof. Grzegorz Bliźniuk powiedział, że:

"Współpraca nauczycieli akademickich Wydziału Cybernetyki z kadrą dydaktyczną WOLI pozwala na uzyskanie silnej synergii pomiędzy obowiązującym programem nauczania dla klas matematyczno-informatycznych a najnowszymi trendami w programowaniu, algorytmice, bazach danych oraz zagadnieniach dotyczących sieci komputerowych i systemów operacyjnych, które są wykładane przez nauczycieli z Wydziału. Kontakt uczniów szkoły średniej z uczelnią wyższą stanowi dużą szansę na poszerzanie horyzontów przez kadetów z WOLI. Jest to unikalna okazja, aby już w szkole średniej osobiście zobaczyć mury uczelni wyższej a to jest atut nie do przecenienia. Moim zdaniem eksperyment edukacyjny powinien się przyczynić do lepszego przygotowania uczniów WOLI do egzaminu maturalnego z informatyki rozszerzonej oraz do uzyskania stabilnej podstawy merytorycznej przy ich aplikowaniu na najlepsze wydziały informatyki na uczelniach wyższych, a w szczególności na Wydział Cybernetyki WAT."

Wojskowe Ogólnokształcące Liceum Informatyczne już dwukrotnie uzyskało tytuł „Złotej Szkoły” wg rankingu Perspektyw. W roku szkolnym 2023/2024 szkołę ukończyło 42 kadetów, z czego dwunastu rozpoczęło naukę na Wydziale Cybernetyki WAT. O wysokiej jakości kształcenia w Liceum WOLI świadczy fakt, że wszyscy absolwenci, którzy podjęli studia na WCY w 2022 r., z sukcesami kontynuują naukę i są obecnie na trzecim roku. W 2024/2025 w wyniku przeprowadzonej rekrutacji na studia na kierunek informatyka zakwalifikowało się dwóch maturzystów z WOLI, zaś na kierunek kryptologia i cyberbezpieczeństwo – dziesięciu. 4 października powitaliśmy ich w murach Akademii śpiewając „Gaudeamus igitur”. Absolwenci WOLI, którzy uzyskali jedną z najwyższych liczb punktów rankingowych, w ramach wyróżnienia zostali poproszeni o odebranie symbolicznego indeksu. Szer. pchor. Hubert Gałka (kryptologia i cyberbezpieczeństwo) odebrał indeks z rąk Podsekretarza Stanu MON oraz JM Komendanta-Rektora WAT podczas inauguracji centralnej z udziałem Prezydenta RP Andrzeja Dudy, a szer. pchor. Maja Niemirowicz (informatyka) z rąk dziekana dr. hab. inż. Zbigniewa Tarapaty, prof. WAT podczas inauguracji roku akademickiego 2024/2025 WCY.

Aktualnie na Wydziale kształci się 29 absolwentów WOLI. Mamy nadzieję, że z roku na rok liczba absolwentów z wojskowego liceum, którzy pragną kontynuować naukę na Wydziale Cybernetyki, będzie stale rosnąć. Taki trend przyczyni się do jeszcze efektywniejszego kształcenia wąsko wyspecjalizowanych ekspertów, którzy w niedalekiej przyszłości zasilą stanowiska dowódcze Wojsk Obrony Cyberprzestrzeni. Warto dodać, że od bieżącego roku akademickiego koordynatorem „Algorytmicznych Czwartków” (cyklu spotkań, podczas których studenci i podchorążowie mają okazję pracować nad rozwiązywaniem złożonych problemów informatycznych. W programie znajdują się ćwiczenia z algorytmizacji oraz implementacji w językach C, C++ i Python), jest nasz student trzeciego roku i absolwent WOLI pchor. Marcin Laskowski, który już wie, że swoją karierę zwiąże z WOC.

Kadeci z Wojskowego Ogólnokształcącego Liceum Informatycznego WOLI – zapraszamy na studia na Wydziale Cybernetyki!

***

Z okazji Dnia Edukacji Narodowej pragniemy złożyć serdeczne podziękowania wszystkim nauczycielom za ich nieoceniony wkład w rozwój edukacji oraz kształtowanie przyszłych pokoleń. Wasza praca ma fundamentalne znaczenie w przygotowaniu młodych ludzi do wyzwań życia zawodowego. Dziękujemy!

Fot. WOLI

 

Eksperyment pedagogiczny, Wojskowe Ogólnokształcące Liceum Informatyczne WOLI