Inauguracja studiów podyplomowych KINA na Wydziale Cybernetyki WAT

11 marca 2025 roku na Wydziale Cybernetyki Wojskowej Akademii Technicznej odbyła się uroczysta inauguracja III edycji studiów podyplomowych „Kompetencje Informatyczne Nauczyciela Akademickiego” (KINA). Jest to program skierowany do nauczycieli akademickich, pracowników uczelni oraz doktorantów, którzy pragną rozwijać swoje kompetencje cyfrowe i skuteczniej wykorzystywać nowoczesne technologie w dydaktyce.

W tegorocznej edycji bierze udział 19 uczestników, którzy przez dwa semestry będą zdobywać wiedzę i praktyczne umiejętności w takich obszarach jak cyberbezpieczeństwo, eksploracja danych, uczenie maszynowe, technologie chmurowe oraz zarządzanie usługami IT. Program został opracowany w odpowiedzi na dynamiczne zmiany w edukacji akademickiej, w której elastyczność i umiejętność dostosowania się do cyfrowych narzędzi są dziś niezbędne.

Nowoczesne kształcenie dla nauczycieli akademickich
Uroczystość otworzył dziekan Wydziału Cybernetyki, dr hab. inż. Zbigniew Tarapata, prof. WAT, który przywitał słuchaczy i wygłosił przemówienie inauguracyjne. Dziekan zwrócił uwagę na najważniejsze aspekty dotyczące Wydziału, który w strukturze Wojskowej Akademii Technicznej funkcjonuje od 1968 r. Podkreślił że:

„Na unikatowość Wydziału Cybernetyki wpływa obecność naukowców co najmniej z dwóch dyscyplin: informatyki oraz matematyki/kryptologii. Inicjatywa utworzenia pod koniec lat 60. Wydziału Cybernetyki przez  ówczesnych jej twórców oraz zainteresowania naukowe tych osób, jak również kolejnych dziekanów Wydziału, wpłynęły znacząco na jego wyjątkowość. Spowodowane jest to faktem, że większość z dotychczasowych 10 dziekanów WCY w swoich obszarach badawczych interesowało się badaniami operacyjnymi, związanymi z budową modeli matematycznych oraz metod pozwalających na podejmowanie optymalnych decyzji. Pokłosiem tego są programy studiów, które od samego początku istnienia Wydziału zawierały liczne treści z tego obszaru.
Wydział jest także kuźnią kadr dla Wojsk Obrony Cyberprzestrzeni (wcześniej Narodowego Centrum Bezpieczeństwa Cyberprzestrzeni): prawie 100% absolwentów studiów mundurowych trafia do służby w WOC.”

- wymieniał dziekan i kontynuował:

„Kształcenie oraz badania naukowe na Wydziale Cybernetyki prowadzone są głównie w dziedzinie nauk inżynieryjno-technicznych oraz dyscyplinie naukowej informatyka techniczna i telekomunikacja. Jest też grupa pracowników badawczo-dydaktycznych z Instytutu Matematyki i Kryptologii Wydziału, która prowadzi badania w dziedzinie nauk ścisłych i przyrodniczych oraz dyscyplinie matematyka.
W powiązaniu z realizowanym na Wydziale Cybernetyki procesem kształcenia, prowadzone są prace naukowo-badawcze i projektowo-wdrożeniowe w wielu obszarach".

 W czasie inauguracji dziekan podkreślił rosnącą rolę informatyki w dydaktyce akademickiej, która wymaga nowoczesnego podejścia do kształcenia:

„Współczesna edukacja akademicka nie może pozostawać w tyle za postępem technologicznym. Informatyka i technologie cyfrowe są dziś wszechobecne – od analizy danych, przez sztuczną inteligencję, po bezpieczeństwo w sieci. To właśnie dlatego tak istotne jest, aby nauczyciele akademiccy nie tylko znali te technologie, ale również umieli je efektywnie wykorzystywać w swojej pracy dydaktycznej. Jestem przekonany, że wiedza zdobyta w ramach tych studiów przełoży się na podniesienie jakości kształcenia kolejnych pokoleń studentów.”

Ewolucja dydaktyki akademickiej
O historii i rozwoju programu studiów KINA opowiedziała dr Ewa Łakoma, opiekunka kierunku, która przypomniała, że inicjatywa powstała w 2017 roku jako kurs dla młodych nauczycieli akademickich:

„Od lat dostrzegamy, jak bardzo zmienia się środowisko akademickie i sposób, w jaki studenci podchodzą do nauki. Kiedyś rola wykładowcy polegała głównie na przekazywaniu wiedzy – dziś oczekuje się, że będzie on przewodnikiem, mentorem, osobą, która aktywnie angażuje studentów w proces uczenia się. Kluczowe stało się podejście projektowe oraz umiejętność dostosowania metod nauczania do nowoczesnych technologii. Właśnie z tych powodów powstały studia KINA – aby wspierać nauczycieli akademickich w rozwijaniu ich kompetencji w zakresie informatyki i nowoczesnej dydaktyki.”

Podkreśliła również, że uczestnicy programu będą mieli okazję zgłębić technologie IT, które kształtują przyszłość edukacji akademickiej:

„Świat nauki i technologii nieustannie się rozwija, a my, jako wykładowcy, powinniśmy nadążać za tymi zmianami. Dlatego program naszych studiów podyplomowych obejmuje szeroki zakres zagadnień, od cyberbezpieczeństwa, przez eksplorację danych i uczenie maszynowe, aż po zarządzanie usługami IT oraz technologie chmurowe. Liczymy, że wiedza zdobyta na tych studiach pozwoli Państwu nie tylko lepiej realizować swoje obowiązki dydaktyczne, ale także współtworzyć przyszłe programy studiów, które będą jeszcze bardziej dostosowane do wymagań dynamicznie zmieniającego się rynku pracy i oczekiwań studentów.”

Społeczność, współpraca i interdyscyplinarność
Ważnym aspektem studiów KINA jest również integracja środowiska akademickiego oraz tworzenie interdyscyplinarnych zespołów, o czym mówił prodziekan ds. kształcenia i rozwoju dr inż. Dariusz Pierzchała, prof. WAT:

„Nie bez powodu mówimy, że edukacja to nie tylko nauka, ale także współpraca. Te studia to nie tylko okazja do zdobycia wiedzy, ale również do poznania ludzi, którzy pracują w różnych dyscyplinach i którzy, mam nadzieję, nawiążą między sobą trwałe relacje zawodowe. Wiemy z doświadczenia, że uczestnicy poprzednich edycji nawiązali współprace, które zaowocowały interdyscyplinarnymi projektami badawczymi i dydaktycznymi. Chcielibyśmy, abyście i Wy, jako trzecia edycja, stworzyli społeczność, która będzie wspierać się nawzajem, wymieniać doświadczeniami i inspirować do wspólnych działań.”

Dodał również, że nauka na tych studiach nie ogranicza się do sal wykładowych:

„Życzę Państwu nie tylko tego, abyście ukończyli te studia z dyplomem i nową wiedzą, ale przede wszystkim, abyście zdobyli coś więcej – kontakty, a może nawet pomysły na wspólne inicjatywy, które wpłyną na przyszłość kształcenia akademickiego. Bo to właśnie interdyscyplinarność, otwartość na nowe technologie i zdolność do współpracy są kluczowe w edukacji XXI wieku.”

Nowoczesne technologie w dydaktyce akademickiej
Program studiów KINA został zaprojektowany w taki sposób, aby łączyć aspekty techniczne z pedagogicznymi, pozwalając nauczycielom akademickim skuteczniej wykorzystywać cyfrowe narzędzia w pracy dydaktycznej.

Absolwenci studiów nie tylko zdobędą solidną wiedzę informatyczną, ale także nauczą się, jak efektywnie łączyć technologie z metodyką nauczania. Dzięki temu będą mogli tworzyć programy dydaktyczne, które angażują studentów i odpowiadają na współczesne wyzwania edukacyjne.

Wszystkim uczestnikom życzymy powodzenia w nauce, ciekawych doświadczeń oraz sukcesów w zdobywaniu nowych kompetencji! 

Tekst: Magdalena Moszczyńska
Fot. WCY

Inauguracja, KINA, studia podyplomowe kompetencje informatyczne nauczyciela akademickiego