Symulator Systemu Kierowania Ogniem wieży Hitfist-30P do Symulatora SK-1 Plutonu KTO Rosomak

Wydział Cybernetyki, który w 2024 roku obchodzi jubileusz 30-lecia istnienia trzech instytutów, prezentuje kolejny projekt „Symulator Systemu Kierowania Ogniem wieży Hitfist-30P do Symulatora SK-1 Plutonu KTO Rosomak”. Kierownikiem był dr inż. Roman Wantoch-Rekowski, który wraz z zespołem naukowców z Instytutu Systemów Informatycznych wykonał projekt na zlecenie Ośrodka Badawczo–Rozwojowego Urządzeń Mechanicznych „OBRUM” sp. z o.o. w Gliwicach (Bumar LĄD) w 2012 – 2013.

W ramach projektu opracowano symulator Systemu Kierowania Ogniem wieży Hitfist-30P do Symulatora SK-1 Pluton KTO Rosomak. Oprogramowanie wykonane zostało z wykorzystaniem programowalnego środowiska symulacji wirtualnej VBS2 (www.vbs2.com), którego producentem jest Bohemia Interactive Simulations. Oprogramowanie współpracuje z imitatorami oprzyrządowania wieży Hitfist-30P generuje obraz na monitorach działonowego i dowódcy oraz dziewięciu peryskopach. Opracowana została pełna algorytmika działania systemu kierowania ogniem, w tym: włączanie i wyłączanie wieży, operowanie obrotami i podniesieniem wieży z wykorzystaniem ręcznych i automatycznych mechanizmów, wybór rodzaju broni, wybór rodzaju amunicji, wybór rodzaju ognia, włączenie i wyłącznie blokad wieży i broni, celowanie i prowadzenie ognia, działanie w warunkach awaryjnych. Wykonane oprogramowanie współdziała z oprogramowaniem kierowcy oraz administratora i instruktora. Symulator umożliwia prowadzenie zaawansowanych szkoleń w zakresie obsługi wieży oraz taktyki działania dowódcy i działonowego.

Modułowa budowa symulatora umożliwia prowadzenie zajęć dydaktycznych od poziomu pojedynczego żołnierza, poprzez załogę (wieży, całego pojazdu), aż do plutonu załóg. System SK-1P opracowany został w celu prowadzenia szkoleń z zakresu obsługi wozu, współpracy członków załogi i koordynowania zadań ugrupowań pojazdów KTO. Zastosowane oprogramowanie umożliwia prowadzenie ćwiczeń sieciowych z wykorzystaniem interfejsów HLA i DIS.

Dzięki zastosowaniu wirtualnych środowisk i współpracy z imitatorami sprzętu, symulator systemu kierowania ogniem wieży Hitfist-30P pozwala na realistyczne odwzorowanie warunków bojowych, co z kolei umożliwia skuteczne doskonalenie umiejętności obsługi sprzętu i współpracy w ramach załóg. 30-lecie Wydziału Cybernetyki to doskonała okazja, by przypomnieć o osiągnięciach naukowców, którzy nie tylko rozwijają teorię, ale także aktywnie wpływają na modernizację i unowocześnianie wyposażenia wojskowego, podnosząc tym samym jakość przygotowania polskich żołnierzy do wyzwań współczesnego pola walki.

rosomak, projekt, wdrożenie, 30-lecie ISI Instytut Systemów Informatycznych