"Trenuj z Wojskiem": pracownicy WCY odkrywają tajniki cyberwojska

Już po raz piąty, Wojskowa Akademia Techniczna otworzyła swoje podwoje dla cywilów oferując szereg atrakcji i wyzwań podczas całodniowego szkolenia "Trenuj z Wojskiem". Strzelnica nr 1 stała się miejscem, gdzie pasjonaci militariów pod okiem instruktorów z WAT mogli poczuć się przez ten jeden dzień jak żołnierze. Podczas szkolenie nie zabrakło Wydziału Cybernetyki, a naszą rolą było uświadomienie uczestników, że dzisiejsza armia wykorzystuje zaawansowane technologie i prowadzi operacje w różnych domenach, w tym w cyberprzestrzeni.

W dniu 11 maja br. na strzelnicy WAT uczestnicy mieli okazję m. in. potrenować obsługę broni długiej i krótkiej na poligonie, doskonalić umiejętności w rzucaniu granatem, a nawet uczestniczyć w szkoleniach z zakresu survivalu, czyszczenia broni czy samoobrony. Podczas „Trenuj z wojskiem” uczestnicy mieli więc autentyczną możliwość wcielenia się w rolę żołnierza na jeden dzień.

Już po raz piąty w akcję "Trenuj z Wojskiem" zaangażował się Wydział Cybernetyki. Naszą rolą było uświadomienie uczestnikom, że dzisiejsza armia to nie tylko „żołnierze w mundurach biegających z karabinem”, ale zaawansowane technologie i operacje w pięciu różnych domenach: lądowej, morskiej, powietrznej, kosmicznej i cyberprzestrzeni. Ponadto nasi pracownicy podkreślali, że coraz częściej w ramach NATO pojawia się koncepcja zorganizowanego działania także w domenie kognitywnej, aby skutecznie prowadzić wojnę informacyjnej zwalczając m. in. dezinformację.

Pracownicy Wydziału Cybernetyki, dr inż. Paweł Moszczyński oraz student 5. roku sierż. pchor. Tobiasz Waszkowiak, mieli za zadanie uświadomić uczestnikom, czym zajmuje się Cyber Wojsko, jakie działania podejmuje w obszarze cyberprzestrzeni, oraz nakreślić, jakie zagrożenia i potencjalne działania mogą występować w domenie kognitywnej.

Czym więc jest informacja i jak bardzo jest ważna? Na obrazowym przykładzie kart lojalnościowych klienta stosowanych przez sieci handlowe, prowadzący na stoisku WCY, przedstawiali, jak posiadanie informacji umożliwia organizacji sprawne zarządzanie procesami i zwiększanie ich efektywności. Następnie przekonywali, że wojskowe systemy teleinformatyczne pozwalają na przechowywanie, gromadzenie oraz przetwarzanie informacji i są kluczowe na współczesnym polu walki. Dzięki ich rozwojowi i rozbudowie m. in. rośnie świadomość sytuacyjna naszej armii. Ponadto wprowadzenie szeregu źródeł danych, takich jak m.in. drony, satelity, kamery na pojazdach i u żołnierzy, wymaga skutecznego ich przetwarzania. Rozwój militarnego Internetu rzeczy, sztucznej inteligencji czy dronów to wyzwania, które wymagają zmiany myślenia i działania współczesnych armii na polu walki.

Nasi pracownicy prezentowali, jak technologie zmieniają oblicze współczesnego pola bitwy oraz jakie nowe możliwości stwarzają dla armii na przykładzie rozwiązań opracowanych na WCY.

Jedną z tych innowacyjnych technologii jest BotTROP - system wykrywania złośliwego oprogramowania w sieci korporacyjnej. Dzięki analizie ruchu sieciowego, BotTROP identyfikuje zainfekowane urządzenia, wykorzystując zaawansowane techniki uczenia maszynowego. Jest to narzędzie kluczowe w walce z botnetami, jednym z największych zagrożeń w cyberprzestrzeni. Autorski algorytm, który powstał w ramach pracy doktorskiej ppłk. dr. inż. Huberta Ostapa, pod opieką merytoryczną prof. Ryszarda Antkiewicza, umożliwia wykrywanie zagrożeń w czasie rzeczywistym, co jest niezwykle istotne dla funkcjonowania Security Operations Center (SOC).

Kolejnym innowacyjnym projektem, który został zaprezentowany podczas „Trenuj z wojskiem”, jest system do wykrywania fake newsów. RPaSDT - oprogramowanie, które pozwala przy pomocy różnych metod ustalić, skąd pochodzą fake newsy i jak rozprzestrzeniają się w mediach społecznościowych. Autorskie oprogramowanie doktoranta Szkoły Doktorskiej WAT mjr. mgr. inż. Damiana Frąszczaka, którego promotorem rozprawy doktorskiej był prof. Ryszard Antkiewicz, zostało zaprezentowane w artykule „RPaSDT – Rumor Propagation and Source Detection Toolkit” (styczeń 2022, 200pkt) zamieszczonym w czasopiśmie SoftwareX. Ten opracowany w Instytucie Systemów Informatycznych Wydziału Cybernetyki, zaawansowany system wykorzystuje technologie informatyczne do identyfikacji i zwalczania dezinformacji w cyberprzestrzeni. Działając w czasie rzeczywistym, system ten stanowi istotne narzędzie w walce z fałszywymi informacjami i dezinformacją.

Ponadto, podczas pokazu prezentowano zwycięskie rozwiązanie NATO TIDE Hackathon 2023. Drużyna współtworzona przez RCI Bydgoszcz oraz WAT-Coddiers była najlepsza w ubiegłorocznej edycji wydarzenia, pokonując 25 pozostałych drużyn. Polska drużyna została nie tylko zwycięzcą całego hackathonu, ale także okazała się być najlepsza w jednym z pięciu zadań. Zwycięski projekt polskiej ekipy dotyczył opracowania koncepcji nawigacji wizualnej małych bezzałogowych statków powietrznych.

Ostatnią z prezentowanych technologii była aplikacja ŻUBR. Jest to narzędzie, które umożliwia skuteczne zarządzanie i dowodzenie na polskiej granicy z Białorusią. Aplikacja ta jest owocem pracy podchorążych piątego roku Wydziału Cybernetyki podczas praktyk dowódczych w 2024r., przed którymi postawiono zadanie stworzenia rozwiązania odpowiadającego na współczesne wyzwania w dziedzinie bezpieczeństwa granic. Jednym z twórców tej aplikacji jest sierżant podchorąży Tobiasz Waszkowiak, który wnosił swoją wiedzę w rozwój tego projektu. Wdrożenie ŻUBRA przez Wojskowe Zgrupowanie Zadaniowe Podlasie jest już teraz dowodem na skuteczność i użyteczność tego narzędzia. Dzięki niemu żołnierze mogą lepiej kontrolować i zabezpieczać nasze granice.

Wydarzenie "Trenuj z Wojskiem" nie tylko pokazało, jak wojsko może być atrakcyjne dla młodych ludzi, ale także jak nowoczesne technologie i strategie są nieodłączną częścią dzisiejszej armii. To wydarzenie, które nie tylko bawi i edukuje, ale także inspiruje do zastanowienia się nad możliwościami służby w wojsku oraz nad rosnącym znaczeniem cyberbezpieczeństwa i zarządzania informacją w dzisiejszym świecie.

SZKOLENIE