Dzień Otwarty WCY 2025 – od kubitu po wirtualne bitwy

 11 kwietnia 2025 roku drzwi WCY otworzyły się dla uczniów szkół średnich z całej Polski. W programie były warsztaty z informatyki kwantowej, zadania CTF na maszynach z Kali Linuxem, spotkanie z pasjonatami AI i cyberbezpieczeństwa, a także symulacje bojowe w środowiskach VR, które odwzorowywały realny sprzęt, środowisko i misje bojowe.

W wydarzeniu wzięło udział dziewięćdziesięciu uczniów z sześciu szkół: z Konina, Zabrza i Warszawy. Głównym celem wizyty było także przybliżenie młodzieży oferty dydaktycznej oraz praktycznego wymiaru studiów na jednym z najbardziej nowoczesnych wydziałów technicznych w kraju.

Wykład wprowadzający o Wydziale Cybernetyki wygłosiła dr Joanna Piasecka, prof. WAT – prodziekan ds. studenckich, która w zwięzły, przystępny sposób przedstawiła historię wydziału i jego możliwości. Opowiedziała też o studentach, którzy tworzą tu coś więcej niż tylko notatki – są aktywni w kołach naukowych, organizują konferencje, wygrywają zawody i budują realne projekty badawcze. To środowisko, które łączy wiedzę, ambicję i technologię w obszarach takich jak: cyber/krypto/IT.

Informacji na temat rekrutacji w roku akademickim 2025/26 udzielił kierownik sekcji Działu Organizacji Kształcenia Sławomir Szczepański.

CTF, AI i kwanty – warsztatowa część programu

„Na Wydziale Cybernetyki WAT kształcimy studentów cywilnych i wojskowych na dwóch kierunkach studiów związanych z nowoczesnymi technologiami. Są to: informatyka oraz kryptologia i cyberbezpieczeństwo. Od marca bieżącego roku uruchomiliśmy jako nieliczni w Polsce specjalność informatyka kwantowa na studiach II stopnia.”

–   powiedział Dziekan WCY. W piątek, 11 kwietnia licealiści mogli przez 4,5 godziny zobaczyć jak wygląda studiowanie na naszym Wydziale. Każda grupa przechodząc w sposób rotacyjny uczestniczyła w różnorodnych zajęciach przybliżających zagadnienia jakimi zajmujemy się na WCY.

Po części wprowadzającej, uczestnicy zostali podzieleni na mniejsze grupy, które naprzemiennie uczestniczyły w przygotowanych warsztatach. Przez godzinę dr inż. Paweł Moszczyński wyjaśniał uczniom najważniejsze pojęcia związane z informatyką kwantową. Uczniowie mieli okazję poznać podstawy działania komputerów kwantowych, zrozumieć różnice pomiędzy klasycznym a kwantowym przetwarzaniem informacji oraz dowiedzieć się, jakie wyzwania i możliwości niesie ze sobą rozwój tej nowej dziedziny informatyki. Przez kolejną godzinę sprawdzali swoje umiejętności w zadaniach typu Capture The Flag, czyli praktycznych mini-zawodach z zakresu cyberbezpieczeństwa, prowadzonych przez członków koła Cyber Security – Krystiana Fedorowicza i Karola Narożniaka przy wsparciu por. mgr. inż. Łukasza Czerniszewskiego z Instytutu Teleinformatyki i Cyberbezpieczeństwa. 

„W czasie wydarzenia licealiści mieli okazję pracować na maszynie wirtualnej z systemem Kali Linux, rozwiązując swoje pierwsze zadania CTF. Uczniowie mogli zrozumieć i zastosować w praktyce ataki na aplikacje webowe. Wśród podatności znalazły się m.in. ataki typu SQL injection. W trakcie inspekcji kodu źródłowego strony zostały znalezione istotne informacje dotyczące struktury oraz ukrytych danych. Ostatnim zadaniem było wykonanie ataku typu brute force na panel logowania, w wyniku czego uczniowie poznali hasło administratora. Podczas rozwiązywania zadań uczniowie korzystali ze znanych narzędzi, takich jak Burp Suite oraz ZAP Proxy.”

- powiedział jeden z członków Cyber Security.

Nie zabrakło też tematów związanych ze sztuczną inteligencją czy nowoczesnymi systemami informatycznymi – tu prym wiodło Koło Zainteresowań Cybernetycznych. St. kpr. pchor. Marcin Laskowski, st. kpr. pchor. Korneliusz Samol, kpr. pchor. Igor Krasoń, kpr. pchor. Tymoteusz Szymański pokazali na przykładzie narzędzia do uruchamiania modeli językowych Ollama – w jaki sposób może być wykorzystywany do rozwiązywania logicznych zagadek i zadań wymagających rozumienie kontekstu.
Innym przykładem zastosowania AI była prezentacja w trakcie której przeprowadzono eksperyment z uczeniem maszynowym na przykładzie gry w Pacmana. Uczniowie mogli zobaczyć, w jaki sposób sztuczna inteligencja uczy się podejmować decyzje w dynamicznym środowisku, analizując ruchy przeciwników, optymalizując trasę i dostosowując strategię w czasie rzeczywistym. Prezentacja zaciekawiła i pokazała jak można testować AI i po prostu się nią bawić.

Symulacje wojskowe i lotnicze w świecie VR
Podczas Dnia Otwartego nie mogło zabraknąć wirtualnych symulacji wojskowych. W Laboratorium Zobrazowania Wielkoformatowego i Symulacji Rozszerzonej przedstawiono szerokie możliwości wykorzystania środowisk wirtualnych do celów szkoleniowych i edukacyjnych. Por. mgr inż. Michał Zimoń zaprezentował uczniom wielkoformatowy ekran półsferyczny, który pozwala na realistyczne odwzorowanie działań wojskowych z wykorzystaniem rzeczywistego sprzętu. Dzięki zaawansowanej technologii obrazu i symulacji, uczestnicy mogli zobaczyć, jak wygląda trening dla stanowisk obserwacyjnych, snajperskich czy dowódczych.
Punktem obowiązkowym była także wizyta w sali Szkolenia Załóg Wozów Bojowych,  Dr inż. Kamil Wacławik z Instytutu Systemów Informatycznych omówił sposób działania symulatorów, wykorzystywanych do szkolenia załóg pojazdów wojskowych, takich jak czołgi Leopard 2A5 czy transportery Rosomak. Uczniowie mogli z bliska przyjrzeć się systemom szkoleniowym, które uczą przyszłych oficerów pracy w złożonym środowisku bojowym – bezpiecznie, ale w pełni realistycznie.

Pilot F/A18C i kierowca wyścigowy
Każda z grup odwiedziła również drugie laboratorium Zobrazowania Wielkoformatowego i Symulacji Rozszerzonej, w którym zademonstrowano możliwości nowoczesnych symulatorów stosowanych w lotnictwie, motoryzacji i wirtualnej rzeczywistości. Pokaz został przygotowany przez por. mgr. inż. Patryka Serafina, którego wpierali podchorążowie z Koła Zainteresowań Cybernetycznych: pchor. Oliwier Jawień, pchor. Mikołaj Sitek, pchor. Mateusz Stańko. Uczniowie mieli okazję zasiąść za sterami symulatora samolotu F/A18C i doświadczyć realizmu lotu dzięki platformie ruchu, goglom VR oraz zaawansowanemu systemowi sterowania. Z kolei stanowiska do symulacji jazdy pozwoliły uczestnikom poczuć się jak zawodowi kierowcy – jedno z nich wyposażone było w dynamiczną platformę ruchu, drugie natomiast w precyzyjny układ kierowniczy i ergonomiczny fotel. Dodatkowo uczniowie mogli wypróbować Platformę KATVR, która umożliwia pełną swobodę ruchu w wirtualnej rzeczywistości, co jest szczególnie przydatne w badaniach nad interakcją człowieka z systemami VR.

Niełatwe, ale ambitne i przyszłościowe studia na WCY
Podczas Dnia Otwartego WCY uczestnicy otrzymali możliwość bezpośredniego poznania technologii, które na co dzień stanowią część edukacji studentów Wydziału. Spotkania z kadrą i studentami, udział w warsztatach, testowanie symulatorów i rozmowy o możliwościach, jakie daje studiowanie na WCY – wszystko to sprawiło, że uczniowie mogli spojrzeć na przyszłość akademicką z zupełnie innej perspektywy. Dużą wartością dodaną był udział studentów, którzy nie tylko wspierali organizację warsztatów, ale również dzielili się swoimi doświadczeniami ze studiowania, angażowania się w działalność uczelnianą.

Jak mówią sami studenci WCY –

„studia na Wydziale Cybernetyki, to nie są proste studia, ale ukończenie ich daje satysfakcję, a także gwarancję bardzo dobrze płatnej pracy zarówno na rynku cywilnym jak i wojskowym. Dyplom ukończenia studiów w Wojskowej Akademii Technicznej jest ceniony przez pracodawców i otwiera mnóstwo możliwości”. 

Tekst: Magdalena Moszczyńska
Fot.: WCY